Terugblik op de SAAT AV van 28 april

De herhaling van de ALV is beschikbaar via de website van SAAT.

Wij hebben geen advocaat gestuurd, omdat wij geen belangrijke punten te bespreken of vragen te stellen hadden. Het is zuiniger. Een vertegenwoordiger stelde echter wel een paar vragen, wat ook het doel van de vergadering was: meningen horen zodat SAAT deze kon verzamelen en vervolgens kon presenteren op de algemene vergadering van aandeelhouders van de bank op 23 mei. Het merendeel van de antwoorden van de voorzitter van SAAT was echter: “Dat is een vraag die u op de algemene vergadering van aandeelhouders van de bank zou moeten stellen!” Bedankt Alexander.

Onder de vragen zijn enkele nuttige opmerkingen te noemen:

– Wordt de vergoeding die de eigenaars van filialen ontvangen (België, Spanje, enz.) belast tegen 30%, zoals bij een dividend? Het lijkt erop dat de leden van Triodos België die na de AVA beschikbaar waren, deze vraag konden beantwoorden. Ik heb geen vervolg gekregen, maar volgens onze informatie zou er geen enkele belastingboete van invloed mogen zijn op deze compensatie. Dit werd mij vandaag ook bevestigd door de bank in Brussel. Mocht u tegenstrijdige informatie hebben, laat het ons dan weten. Het lijkt mij in ieder geval nuttig als dit in de overeenkomstprocedure wordt aangegeven. Die heb ik tot op heden niet ontvangen.

– Het aanpassen van het beloningsbeleid aan de wettelijke vereisten en vooral aan de praktijk in de sector zal bij SAAT niet zonder vragen blijven, maar het zal er wel mee instemmen. Een lichte déjà vu-sfeer en volstrekte nutteloosheid die haaks staat op het historische beleid van de bank inzake salarissen van leidinggevenden.

– Een Spanjaard vroeg wat het verschil was tussen SAAT en… SCTB! Ik had hem kunnen vertellen dat de ene de meid van Triodos is en dat de andere met haar staart kwispelt als ze haar meester ziet. Om overtuigd te worden, als dat nog nodig zou zijn, is het voldoende dat de SCTB niet aarzelde om zijn netkousen en pseudo-chique ondergoed aan te trekken en onlangs zijn nieuwste nieuwsbrief publiceerde, waarin de voordelen van zijn €10-akkoord worden geprezen, met veel getuigenissen van zijn fanclub! Hoeveel kost het? Vijf vingers?! Jazeker, echt waar…

– In het jaarverslag van de bank wordt geen melding gemaakt van de tevredenheid van de klanten van de bank. De president erkende de juistheid van de verklaring en verzocht de bank om tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders om meer informatie te vragen. Koen Schoors, die SAAT na deze AVA (termijn beëindigd) heeft verlaten, wees er later op dat in het verslag op pagina 41 tot en met 43, onder het kopje ‘Onze klanten’, melding wordt gemaakt van klantgegevens. Hij wees erop dat er geen statistische gegevens beschikbaar waren, maar dat het klantprofiel daar wel kon worden afgelezen en dat de kaarthouder die de vraag stelde, dus zou vinden wat hij had gevraagd. Maar nee hoor, ik heb het gecontroleerd: er is geen informatie over klanttevredenheid. Dank je wel Koen voor deze tussenkomst, die in het beeld van de SAAT blijft hangen: niet echt nuttig, behalve om de kwestie te ontwijken.