De leden van de collectieve actie ontvingen per e-mail twee brieven van onze advocaat: een brief waarin hij zijn verleden en toekomstige acties toelichtte en een pro forma factuur. Wij ontvingen enkele vragen en opmerkingen over dit onderwerp. Dit zijn de antwoorden die we kunnen geven.
1) Inhoud
De toelichtende brief lijkt ons heel duidelijk en bepaalt heel duidelijk zowel de reeds uitgevoerde als de komende werkzaamheden. Het stelt ons in staat de vragen te beantwoorden van degenen die, omdat ze onze avonturen niet hadden gevolgd, zich misschien hebben afgevraagd waar de eerder betaalde provisie van één euro en tien euro voor was gebruikt. Tenzij ze te kwader trouw zijn, zullen ze merken dat het gezien de diensten een meer dan eerlijke prijs is, waarbij het groepseffect hier een volledige rol speelt.
2) Facturatie: BTW of geen BTW?
Sommigen waren verrast door het bedrag van € 1,- zonder BTW-vermelding in de brief, en door de toevoeging van BTW op de factuur. Dit is een fout, er had eigenlijk € 1,- exclusief BTW in de brief moeten staan. Op advocatendiensten is inderdaad BTW van toepassing.
3) Facturatie: BTW of geen BTW (bis)?
Sommigen waren verrast dat de eerste voorziening (inclusief de bijtelling van € 0,10) geen BTW leek te bevatten en dat dit hier wel het geval is. Maar in principe betaalden de houders tijdens de eerste oproep, om de registraties vooruit te helpen, hun aanbetaling en rechtvaardigden vervolgens het aantal CA’s dat ze in bezit hadden. Omdat het kabinet vooraf niet kon weten wie er zou komen en met hoeveel certificaten, en om grote administratieve rompslomp te voorkomen, werd in de eerste bepaling BTW opgenomen. Het bedrag van € 1,1/certificaat omvatte dus feitelijk € 0,19 BTW. Maar inmiddels zijn de deelnemers bekend, en ook hun aantal certificaten. Als gevolg hiervan kon het bedrijf een pro-formaat factuur sturen met een bedrag voor elke persoon in relatie tot hun certificaten, en de BTW erbij opgeteld.
4) Het minimumbedrag van € 200: opnieuw?
Kleine houders met minder dan 200 certificaten zullen ongetwijfeld verbaasd zijn dat zij naar verhouding de handen in de portemonnee moeten steken, vanwege het minimumbedrag van € 200 exclusief BTW dat zij opnieuw moeten betalen. Wij begrijpen ze heel goed (Jeroen, ga uit dit lichaam!), ook al komt het ze niet uit. Er is een reden voor dit verzoek. Als voor de eerste voorziening een minimumbedrag nodig was om hun dossier samen te stellen, zal het hier nodig zijn om ieders situatie te rechtvaardigen (en te verdedigen) tijdens de komende conclusies (voor de rechtbank). Dit benedictijnse werk zal nodig zijn voor de bescherming van de hele groep.
5) Opnieuw betalen?
Als we de frustratie van het een of het ander begrijpen, hebben we in onze dossiers en op onze site gezegd wat de juridische realiteit van ons land is. Maar we willen graag drie punten verduidelijken:
a) U betaalt een borgsom, wat betekent dat deze bij succes van de eindafrekening wordt verwijderd. Herlees de veelgestelde vragen in het gedeelte ‘Bestanden’ van de site.
b) We kunnen nooit zeker zijn van de winst, maar wel van het huidige verlies! Niets doen betekent dat we de bank met ons geld laten weglopen.
c) Het kantoor doet zijn uiterste best om u kosten en een lange procedure te besparen (zie punt 21 pagina 7 in de brief).
6) Transparantie
In het kader van de contractuele relaties met het kantoor van Maître Arnauts kan het Trioforum alleen algemene uitleg geven en nooit in zijn naam spreken! Eventuele meer specifieke vragen over uw facturering, afschriften en andere zaken moeten rechtstreeks worden gericht aan accounting@sq-watt.legal. Houd er echter rekening mee dat, in overeenstemming met de huidige ethiek, alle rekeningen en ondersteunende documenten aan het einde van de zaak zullen worden gepresenteerd.
7) Mail en post
Gezien de IT-risico’s en het uitzonderlijke karakter ervan, hebben we Maître Arnauts gevraagd zijn post zowel per e-mail als per post te versturen, zodat iedereen over de informatie kon beschikken. Degenen die dit lezen zonder een e-mail van SQ-Watt Legal te hebben ontvangen, kunnen dit alvast bij ons melden.