Statistieken over onze nieuwsbrief

Schrijven is goed, gelezen worden is beter. Ter illustratie hebben we de statistieken van de verzending van onze laatste nieuwsbrief 88 bestudeerd.

Voor Franstaligen (85% van de leden) :

  • E-mail openen: 68%
  • Klikken binnen de e-mail (om een ​​artikel te lezen) 76,5%
  • Werkelijke lezers: iets meer dan 50%.
  • Lezen op computer: 92%
  • Lezen via telefoon: 8%

Voor Nederlandstaligen (15% van de leden) :

  • E-mail openen: 70%
  • Klikken binnen de e-mail (om een ​​artikel te lezen) 66%
  • Werkelijke lezers: iets meer dan 46%.
  • Lezen op computer: 96%
  • Lezen op telefoon: 4%

Welke conclusies kunnen we trekken uit deze cijfers? Vooralsnog geen definitieve conclusies. Maar :

  • rekening houdend met het totale aantal e-mails dat bij de gemiddelde burger aankomt,
  • wetende dat financiële zaken gewoonlijk eerder onpopulair zijn,
  • en dat de kwestie primair de leden aangaat

1) We vinden ons werkelijke leesbereik behoorlijk bevredigend. Uiteraard omwille van het belang van de informatie die we meedelen

2) De verschillen tussen FR en NL zijn klein. We zouden moeten kunnen extrapoleren hoe het zou zijn als het aantal Nederlandstalige lezers groter zou zijn.

3) Het is duidelijk dat de inhoud van een nieuwsbrief van invloed is op het lezen van de artikelen waarnaar wordt verwezen. Er is een afhankelijkheid van of deze min of meer wordt verwacht Zo vond slechts 38% van de klikken plaats voor de 87 FR-nieuwsbrief en 44% voor de 87 NL.

4) Onze statistische tool laat ook zien dat de nieuwsbrieven na verzending zeer snel worden gelezen, ongeacht het tijdstip (overdag of vroeg in de avond).

5) Deze cijfers kunnen er ook op wijzen dat een onzeker aantal e-mails in de spamfolder terechtkomen. Het probleem is bekend en het is moeilijk om dit te verhelpen, omdat we niet over ieders postadres beschikken om een ​​brief te sturen en de zaak te verifiëren.

Conclusie

In de wetenschap dat een e-mailmarketingcampagne als succesvol wordt beschouwd als 3 tot 4% van de mailings wordt geopend, zijn onze resultaten bemoedigend, ook al bevinden we ons uiteraard niet in dezelfde context.


We bedanken onze lezers voor hun opvolging en feedback.